عضویت آموزش کنترل و ترویج خدمات مهندسی گاز و آبفا ارتباط با بازرسان ارتباط با ریاست آمار آنلاین

  • به سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرزخوش آمدید.
  • شماره سامانه پیام کوتاه سازمان: 30008356
  • پست الکترونیک: info@alborz-nezam.ir
سه شنبه 15 اسفند 1402 | 18:45

مدیر اجرایی و هماهنگی مناسب سازی شهرداری کرج: هیچ ساختمانی بدون رعایت ضوابط و مقررات مناسب سازی پایانکار دریافت نخواهد کرد

1402/09/12

محمدی: امروز غالب سرمایه گذاران بخش مسکن در کرج به لزوم رعایت ضوابط در ساخت واقف شده اند

به مناسبت آغاز هفته افراد دارای معلولیت مناسب دانستیم با یکی از دست اندر کاران مناسب سازی شهر کرج گفت و گویی داشته باشیم. براین اساس ضمن دعوت از مهندس محمدی نماینده شهردار و مدیر اجرایی و هماهنگی  مناسب سازی شهرداری کرج با ایشان در خصوص مهم ترین موضوعات مرتبط با مناسب سازی به گفتگو نشستیم مشروح آن را در ادامه می خوانید:


جناب آقای محمدی ضمن تشکر از قبول دعوت و حضور در این گفتگو، لطفا بفرمایید مهم ترین اقدامات شهرداری کرج در بحث مناسب سازی چیست؟


با سلام و تشکر از دعوت شما و تبریک فرارسیدن روز و هفته جهانی معلولین، باید عرض کنم بر اساس قانون جامع حمایت ماموریت دارند که تمامی ضوابط مناسب سازی و همه دسترس پذیری را برای همه اقشار مردم از جمله معلولین در نظر بگیرند.

قطعا در این میان شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان که متولی امر ساخت و ساز هستند و تمامی ساختمان هایی که در شهر ساخته می شوند با این دو مجموعه سرو کار خواهند داشت ماموریت ویژه تری در این میان دارند .


براساس ابلاغ وزارت کشور و ارسال چک لیست های ضوابط و مقررات مناسب سازی ما دو چک لیست برای ساخت داریم یک چک لیست در هنگام صدور پروانه که تحویل مجریان می شود و دیگری در هنگام صدور پایانکار که تحویل مامورین فنی یا مامور بازدید های شهرداری می شود.


چک لیست اولیه در هنگام صدور پروانه تحویل درخواست کننده می شود، البته این چک لیست به مهندسان ناظر هم اعلام شده است، چک لیست دیگر به هنگام پایانکار است که توسط مامورین فنی ما مورد بررسی و بازدید قرار می گیرد. شهرداری در حال حاضر و در واقع از سال 1400، به هیچ وجه برای ساختمانی که شرایط چک لیست را نداشته باشد و ضوابط مناسب سازی را رعایت نکرده باشد، پایانکار صادر نمی کند.




 ولی در برخی موارد در شهر ساختمان های نوسازی دیده می شود که ضوابط مناسب سازی را رعایت نمی کند؟


این ساختمان ها بدون شک فاقد پایانکار هستند، یعنی یا در مراحل درخواست پایانکار هستند که در این صورت تا رفع مشکلات و مناسب سازی پایانکار دریافت نخواهند کرد یا ساختمان هایی که با تخلف ساخته شده اند و پایانکار دریافت نخواهند کرد.


تعامل شهرداری با نظام مهندسی در این مسیر چگونه است؟


در این مسیر ما مشکلات فراوانی داشتیم، علی رغم ابلاغ مقررات باز هم ساختمان ساخته می شد ولی ضوابط مناسب سازی در آن رعایت نمی شد. ما برای حل این مشکل جلسات متعددی با سازمان نظام مهندسی داشتیم تا ببینیم ایراد کار کجاست؟ در نهایت به این نتیجه رسیدیم  که نقطه کلیدی کار هنگامی است که درخواست کننده پروانه ساختمانی کد بر و کف را جهت تهیهی نقشه دریافت می کند. لذا با مذاکره با نظام مهندسی درخواست کردیم تا در ابتدای شروع به کار، مهندسان نقشه برداری گزارش بر و کف ساختمان و تطبیق آن با برو کف طرح تفضیلی را اعلام کنند تا در صورت مغایرت از شروع به کار عملیات ساختمانی جلوگیری شود.


همچنین با برگزاری نشست برای اعضای سندیکای سازندگان ساختمان، اهمیت این موضوع و جدیت شهرداری در این خصوص را برای ایشان تشریح کردیم. امروز غالب سرمایه گذاران بخش مسکن در کرج به لزوم رعایت ضوابط در ساخت واقف شده اند.


بدیهی است در حال حاضر مهندسان ناظر بدون رعایت ضوابط مناسب سازی گواهی پایانکار ساختمان را صادر نمی کنند، با این حال شهرداری هم پس از صدور پایانکار از طرف نظام مهندسی مامورین فنی را برای کنترل وضعیت مناسب سازی ارسال می کند و در صورت مشاهده مغایرت، تا رفع آن به هیچ عنوان پایانکار برای ساختمان صادر نمی شود.


بخشی از مشکلات هم از بابت ساخت دو نقشه ای است که این معضل هم با تعامل خوب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز و شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج و عقد تفاهم نامه در حال مرتفع شدن است.


در خصوص ساخت واحد های مناسب سازی شده برای افراد توان یاب چه اقداماتی به انجام رسیده؟


بر اساس بند 4-4-7-2 مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، این الزام ایجاد شده است که به ازای هر بیست واحد مسکونی یک واحد باید مناسب سازی شده باشد.

ما این موضوع را با دقت و جدیت و با همکاری دوستان نظام مهندسی پیگیری می کنیم که اگر معلول، جانباز و یا سالمندی نیاز به ساختمان مناسب سازی شده داشت، چنین واحدی وجود داشته باشد.



در چک لیست مناسب سازی اهم مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد کدام است؟


مهم ترنی نکاتی که برای مناسب سازی مد نظر است عبارتند از : ابتدای ورودی ساختمان ها باید به نحوی باشد که تمامی افراد بتوانند از آن استفاده کنند، در ساختمان هایی که در ورودی پله دارند به خصوص ساختمان های جنوبی، در کنار پله باید یک رمپ با شیب 5 درصد و یا کمتر ایجاد شود. در داخل هم فضای لابی و پاگرد ها باید مناسب باشد، پارکینگ ها نباید لبه داشته باشد و پاگرد های طبقات  باید فضای 1.5 در 2.5 متر را برای گردش ویلچر داشته باشد.


در داخل واحد های هدف مناسب سازی هم مناسب سازی سرویس بهداشتی و حمام و دستگیره هایی که باید در تمامی فضای پیرامونی واحد برای استفاده افراد توان خواه نصب شود بسیار اهمیت دارد.


شهرداری در اصلاح بخش های قدیمی تر شهر و ایجاد دسترسی ها و مناسب سازی معابر چه اقداماتی را دنبال می کند؟


بخش عمده ای از شهر کرج 60 سال پیش شکل گرفته و بسیاری از ضوابط مناسب سازی در آن رعایت نشده و در حال حاضر ما در این بخش ها با مشکل مواجه هستیم ، البته این مشکل در بسیار از شهر ها و کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.

در حال حاضر شهرداری های مناطق  موظف شده اند سالانه دو خیابان اصلی با بیشترین حجم تردد را دسترس پذیر و مناسب سازی کنند. این برنامه از ابتدای سال 1402 آغاز شده و یک برنامه بلند مدت 20 ساله است و هدف این است که در پایان این برنامه تمامی خیابان های اصلی شهر دسترس پذیر و مناسب سازی شده شوند.


برای دسترسی افراد به مراکز اداری یا درمانی که امکان دارد در خیابان های اصلی قرار نگرفته باشند، چه برنامه ای دارید؟ آیا این بخش هم باید در برنامه 20 ساله اصلاح شود؟


شهرداری معاونت های عمرانی مناطق را موظف کرده است که براساس رتبه بندی معابر و با اولویت معابر درجه یک یعنی معبر منتهی به مراکز مثبت زندگی از جمله مراکز بهزیستی که توان خواهان با آنها در ارتباط هستند و سپس معابر درجه 2 یعنی حوالی مراکز درمانی، فرهنگی و آموزشی  و بعد از آن سایر معابر را در دستور کار مناسب سازی قرار دهند.


یعنی شهروندان بر اساس این دسته بندی می توانند از شهرداری های مناطق شان مناسب سازی معبر را مطالبه کنند؟


سامانه 137 شهرداری، بخش های مختلفی دارد، ما در حوزه مناسب سازی 14 آیتم در این سامانه قرار داده ایم که شهروندان در صورت مشاهده هر کدام از این موارد می توانند از طریق این سامانه اعلام کنند و با توجه به بودجه پیش بینی شده در این خصوص از سوی شورای اسلامی شهر مشکلات مرتفع خواهد شد.


در خصوص وسایل حمل و نقل عمومی شهرداری چه اقداماتی را برای دسترس پذیر بودن برای توان یابان به انجام رسانده یا در دست انجام دارد؟


ماده 5 قانون حمایت از معلولان شهردای های کل کشور را ملزم کرده تا پایانه ها و سرویس حمل و نقل عمومی شان امکانات و ضوابط مقاوم سازی را دارا باشد، بر این اساس شهرداری کرج  نیز ضمن بررسی وضعیت ایستگاههای اتوبوس اقدام به مناسب سازی این ایستگاهها کرده است و تا پایان سال جاری 50 ایستگاه اتوبوس را مناسب استفاده همه افراد جامعه اصلاح و یا ایجاد خواهد کرد.

همچنین 170 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده ( دارای رمپ یا سیستم زانو زدن) خریداری کرده و در حال حاضر مشغول ارایه خدمات هستند که این اتوبوس ها حتی در ایستگاههای مناسب سازی نشده بتوانند به توان خواهان خدمت ارایه کنند. ضمن اینکه تعداد ایستگاههای مناسب سازی شده در پایان سال 1403 به 120 ایستگاه خواهد رسید.






نشریه نیارش

آب و هوا

همایش ها

اوقات شرعی